tisdag 22 januari 2013

Stulet knäckebröd

Årets nyårslöfte var realistiskt och väldigt lätt att uppfylla. Jag lovade att lära mig baka knäckebröd. Det finns massor av recept på nätet och många verkar rätt enkla. Enklast av alla verkade ett som tyvärr inte finns kvar på nätet längre men som jag testade då med väldigt bra resultat.


Nu har jag fått leta vidare på nätet eftersom jag var så korkad att jag inte antecknade det första receptet. Men det finns många och de är rätt lika varann. Så här gjorde jag idag:
1 dl vetemjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 dl solrosfrön
1/2 dl svarta sesamfrön (det går förstås med vita också men svarta blir snyggare)
1/2 dl linfrön
1/2 dl pumpakärnor
1/2 dl rapsolja
Blanda allt i en bunke
koka upp 2 dl vatten och häll över och blanda igen. 
Om du vill kan du också salta degen lite

Tryck ut degen på två plåtar med bakplåtspapper på. Den är kladdig så du behöver mjöl på händerna. Tryck ut den så tunt som möjligt. Nu kan man om man vill strö flingsalt över. Det blir gott men till ost är det oftast bäst med osaltat bröd. Grädda i 150 grader om du har varmluftsugn, annars i 160. Det tar ca 45 minuter tills brödet är klart, det ska gå att bryta, får inte vara det minsta segt.

Första gången bröt jag brödet i bitar när det var klart. Andra gången hade jag investerat i en degsporre (200 kr!) och gjorde rutor men det blev faktiskt inte lika fint. Får försöka hitta något annat användningsområdet till degsporren, pajgaller eller något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar